7 Praktische tips voor Twitter in de klas

Op 12 december 2011 om 14:57 uur geplaatst door
onder Blog

In onze training ‘Social Media Bootcamp’ voor de bovenbouw van de basisschool werken wij veel met Twitter. Graag delen wij onze ervaringen in dit blog.

In de Social Media Bootcamp gebruiken wij Twitter om samen met de kinderen een presentatie te maken over wat social media nou eigenlijk is. Dit doen we door centraal een vraag te stellen en de kinderen individueel te vragen om antwoord te geven middels een tweet. Dit levert verrassende antwoorden op en geeft ook de meer timide kinderen een evenredige stem.

Tip 1: Maak als leerkracht accounts aan

Bij het inzetten van Twitter in de klas werken wij met een eigen account per leerling. Dit zijn ongepersonaliseerde accounts met als voordeel dat ieder kind dezelfde start heeft. Geen volgers en een lege timeline, dus geen ruis op dat moment. Een dergelijk account geeft ook een zekere anonimiteit waardoor kinderen eerder zullen participeren in de discussie.

Door gebruik te maken van zelf aangemaakte accounts is het tevens makkelijk om één beheer account aan te maken die alle leerling accounts volgt. Zo mis je geen enkel bericht (en dat bedoelen we zowel positief als negatief!).

Tip 2: Leg de basics van Twitter uit

Ook al zijn kinderen al jong digivaardig, onze ervaring is dat het helpt om eerst uit te leggen hoe de basics van Twitter werken. Denk hierbij aan:

  • Hoe werkt Twitter?
  • Hoe maak ik een tweet?
  • Hoeveel tekens mag een tweet hebben?
  • Wat is en hoe werkt een hashtag (en welke gebruiken we in deze les)?
  • Denk na over wie je wilt volgen en wie niet

Maak ook afspraken op welk moment er getwitterd kan worden zodat de kinderen hun aandacht bij de uitleg hebben wanneer dat nodig is.

Tip 3: Start met een makkelijke vraag

Bij de eerste tweet is het al spannend genoeg voor de kinderen of het allemaal werkt en of ze de afgesproken hashtag goed hebben. Begin daarom met een makkelijke vraag om erin te komen, zoals bijvoorbeeld: “Hoe heet je?”. Zo herkennen ze ook snel hun eigen bericht in de stroom met tweets.

Tip 4: Laat tweets zien op het digibord

Twitterstream in de les

Je kunt de tweets van de leerlingen groeperen door een hashtag met elkaar af te spreken. Maak een twitterstream aan van deze hashtag en laat deze zien op het digibord, bijvoorbeeld met Twitterfountain. Op deze manier kunnen de kinderen elkaars antwoorden bekijken en kan hier klassikaal over gesproken worden. Zelf hebben wij ook goede ervaringen met de twitterstream van Hootsuite.

Tip 5: Twitter op iPad: Zet de Autocorrectie uit

Het lijkt handig, maar onze ervaring is dat het kinderen frustreert als dat wat zij typen (ook al is het met spelfouten) automatisch wordt ‘gecorrigeerd’ in iets wat zij zeker niet bedoelden. Zo wordt Berat Betrapt, Jordy wordt Lopez, Panfu wordt Panfluit en wordt Minister Verhagen, Minister Verjagen.
Via Instellingen –> Algemeen –> Toetsenbord schakel je de Autocorrectie uit

Tip 6: Gebruik vervelende tweets als voorbeeld

Sommige kinderen proberen graag uit waar de grens ligt en versturen tweets met grappige of vervelende inhoud. Zo kwam er in een bootcamp een tweet met de inhoud “Zwartjoekel” voorbij. Negeer dit niet, maar bespreek deze tweets met elkaar. Dat is meteen een mooie les over do’s en don’ts van communicatie via social media.

Tip 7: Laat je inspireren door anderen

Naast bovenstaand voorbeeld, zijn reeds vele andere lesvormen bedacht waarbij je Twitter kunt inzetten. Hier een aantal sites met tips:

  1. Twitter in groep 8 – Warempel
  2. 28 manieren om Twitter in de Klas te gebruiken – X, Y of Einstein
  3. 35 Twitter ideeën (eng.)
  4. Steve Wheeler’s blog “Teaching with Twitter” (eng.)

Aanvullingen? Laat een reactie achter.

Thijs van de Reep | Social Media Wijs


reageer...

Reageer...

Recente blogs

Blogarchief

Op de hoogte blijven?
Vraag onze nieuwsbrief aan of:


  Twitter Facebook Pinterest LinkedIn RSS
Contact

Social Media Wijs
Donauweg 10
1043 AJ Amsterdam